joi, 21 ianuarie 2010

Arthur şi răzbunarea lui Maltazard

ARTHUR ŞI RĂZBUNAREA LUI MALTAZARD
(ARTHUR AND MALTAZARD’S REVENGE)

Un film de LUC BESSON

Cu: FREDDIE HIGHMORE, MIA FARROW, ROBERT STANTON, RONALD CRAWFORD, PENNY BALFOUR
Voci: Lou Reed, Snoop Dogg, W.I.LL.IAM, Fergie

ARTHUR AND THE MINIMOYS în cifre

3 milioane de cărţi vândute la nivel internaţional

18 milioane intrări la sală în 77 de teritorii
113 milioane dolari încasări la nivel internaţional

6,5 milioane de intrări în sala de cinema în Franţa,
nr 1 în box-office în 2006-7

1,5 milioane DVD-uri vândute în Franţa
1,5 milioane de vizitatori website



ARTHUR este teribil de emoţionat pentru că seara aceasta este seara cea mare, când se încheie cel de al zecelea ciclu al lunii, şi când, în sfârşit, se va putea întoarce în Ţara Minimoilor pentru a-şi vedea iubita, frumoasa Selenia. În sătuc, minimoii au pregătit mare petrecere în onoarea lui, iar micuţa prinţesă s-a îmbrăcat cu rochia din petale de trandafir.

Dar tatăl lui găseşte de cuviinţă să anunţe tocmai în această mult aşteptată zi că trebuie să sfârşească brusc vacanţa la căsuţa Bunicii. Şi apoi, când sunt gata de plecare, un păianjen pune în mâna lui Arthur un bob de orez pe care e înscripţionat un mesaj S.O.S.

Nu mai există nicio îndoială, Selenia este în pericol! Arthur nu stă pe gânduri şi zboară să o salveze. Chiar dacă asta înseamnă o călătorie plină de peripeţii, cum ar fi un popas improvizat în barul lui Max, să dea nas în nas cu trupele lui Krob, noul tiran alş celor Şapte Regate, să se lupte cu şobolani zburători, broaşte şi păianjeni păroşi.... Toate aceste pericole numai ca să afle, la întoarcerea în sătucul Minimoilor, că ei nu au trimis niciun apel la ajutor!

Oare cine să fi întins o astfel de capcană vicleană tânărului erou?


INTERVIU CU LUC BESSON, regizor

Ce lecţii aţi învăţat de la prima experienţă de regie a unui film de animaţie, Arthur and the Minimoys?

Primul film a deschis de asemenea nişte poteci noi pentru o sută de tineri animatori la BUF Cie. Pentru mine, cel mai important lucru a fost să fac un film animat folosind modele 3-D. Între momentul în care am avut o ideea pentru o scenă şi cel în care am văzut scena, au fost cazuri în care a trebuit să aştept un an întreg. Experienţa primului film mi-a dat ocazia de a avea idei mai precise asupra rezultatului şi am manevrat camera cu mai multă libertate. Poate că am fost prea precaut cu primul Arthur. De data aceasta, nu mi-am mai impus limite.

Da, am avut impresia că aţi avut mişcări de cameră mai îndrăzneţe pentru a îmbogăţi secvenţele de acţiune...

Primul film a avut rolul de a stabili o diferenţă de scală între lumea oamenilor „de sus” şi cea a minimoilor „de jos”. De data aceasta am scurtat explicaţiile şi am trecut direct la aventură, cu precizarea că Arthur conduce sau încalecă aproape orice se mişcă, fie musculiţe, fluturi, omizi, dar şi un avion şi o maşină. Am găsit interesant să experimenteze o gamă întreagă de peripeţii la care visează orice băiat.


De ce aţi filmat simultan cele două continuări ale lui Arthur ?

Din pure raţiuni fiziologice. De fapt, „Arthur şi răzbunarea lui Maltazard”şi „Arthur and the War of the Two Worlds” sunt adaptările pentru ecran ale unei singure poveşti în două episoade. Problema e că Freddie Highmore este un adolescent în creştere. Nu puteam aştepta un an pentru a turna următorul film pentru că el creşte prea repede!

Primul film a introdus personajele şi locurile. Ce unghi aţi dorit să abordaţi în continuări?

Am vrut acţiune permanentă şi ca povestea să fie mai poetică. De exemplu, flashback-urile care arată ce s-a întâmplat cu Selenia aduc ritm şi un puls de viaţă filmului, şi dezvăluie viaţa de zi cu zi a prinţesei. Privisem personajul prin ochii lui Arthur, ştiam foarte puţine despre ea... De data aceasta vedem viaţa ei, care are o magie deosebită pentru fetiţe, inclusiv pentru fiicele mele, pe care am testat secvenţa.

Cum a evoluat modul în care aţi colaborat cu BUF?

Este o căsătorie de durată, fericită.... La Arthur 1 ne-am aventurat în necunoscut şi fiecare din noi a încercat să acopere urmele. Apoi am învăţat să ne cunoaştem şi ne-am prins în această aventură cu mare entuziasm. Sunt încântat să le ofer noi provocări ce le demonstrează talentul. Au pus la punct nişte ustensile de lucru
care au atins nivelul de artă şi pot rivaliza cu orice companie americană de profil.

Continuarea are şi mai multă interacţiune între acţiunea live şi secvenţele de animaţie. A fost o provocare în plus pentru BUF?

Motivul este simplu; am vrut doar ca povestea să fie şi mai interesantă, mai vibrantă, pe măsură ce se desfăşoară aventura în ţara minimoilor, iar părinţii lui Arthur îl caută...

Din punct de vedere tehnic s-ar putea crede că după procesul de creaţie îndelungat pentru Arthur 1, continuarea să fie mai uşoară şi mai rapidă. Chiar aşa a fost?

Da, dar în acelaşi timp am ridicat ştacheta. BUF a îmbunătăţit totul . Şi nu trebuie uitat că au fost create personaje noi, de la zero, şi că fiecare dintre ele au fost cât mai năstruşnice.

Apropo de năzbâtii, care a fost sursa de inspiraţie pentru Aleea Paradisului?

Are câte ceva din Broadway şi Pigalle, un oraş al luminilor în care luminile de neon au fost înlocuite de viermi fosforescenţi-strălucitori, iar maşinile, cu insecte colorate. Este un mediu foarte modern, foarte ingenios şi crearea lui a fost o provocare.

Aleea Paradisului dă senzaţia unui mediu mai potrivit adulţilor. A fost o alegere deliberată?

Mai potrivită adolescenţilor, aş zice. Arthur este mai mare, la fel sunt şi spectatorii. După cum îmi închipui, ei vor fi primii care vor merge să vadă filmul-continuare şi mi-am dorit ca Arthur să crească odată cu ei. La fel s-a întâmplat şi cu Harry Potter. Publicul s-a simţit ataşat de un personaj care creşte în ritmul său. E o găselniţă de scenariu, şi totodată e foarte distractiv să lucrezi cu personaje care au un trecut şi care dobândesc un soi de maturitate pe parcurs.

Este primul dvs film cu continuare? Cum a fost reîntâlnirea cu actorii?

Turnajul primului film a fost o experienţă minunată, ca o vacanţă de neuitat. Să lucrez cu aceeaşi echipă de actori era cea mai firească alegere. Am legat prietenii sincere şi adevărate, astfel că reîntâlnirea după doi ani, cu aceleaşi platouri, culori, parfumuri şi aceeaşi distracţie... a fost pură plăcere!

Între Arthur 1 şi 2 aţi luat parte la aventura creată de Yann-Arthus Bertrand, filmul Home. V-aţi simţit încurajat să daţi un rol mai mare mesajului ecologic în „Arthur şi răzbunarea lui Maltazard”?
Există un mesaj ecologic în fiecare film Arthur, pentru că este ceva ce am simţit foarte puternic de multă vreme. Home este mai întâi de toate creaţia lui Yann-Arthus Bertrand. M-am întrebat dintotdeauna cum aş putea face ceva pentru mediu prin intermediul filmelor. Cum mi-aş putea folosi cei treizeci de ani de experienţă în domeniu pentru a da curs acestei cauze? Cînd Yann a venit la mine, nu am ezitat nicio clipă.

Filmul are un sfîrşit în suspensie. Înseamnă că aveţi pe ţeavă Arthur 3?

Sfârşitul filmului „Arthur şi răzbunarea lui Maltazard”este într-adevăr brusc, dar nu aveam cum să fac un film de trei ore! Oricine a citit cartea cunoaşte dilema celor trei eroi . Arthur rămîne blocat în lumea Minimoilor, pe cînd Maltazard, cu statura lui de 2,10 m se alătură lumii oamenilor. Nu este tocmai ordinea firească a lucrurilor.

Prin această continuare, ce noi plăceri aţi experimentat din crearea unui film de animaţie?

Este o plăcere difuză care se desfăşoară pe doi, trei sau patru ani, timp în care îi dedici cel puţin cîteva ore pe săptămână.


INTERVIU CU PIERRE BUFFIN, regizor al adaptării 3-D

Arthur and The Minimoys a fost ceva cu totul nou pentru toţi cei implicaţi. Ce lecţii aţi învăţat?

Că poate fi făcut! La început, habar n-aveam dacă vom fi în stare să depăşim problemele cu care aveam să ne confruntăm... De data aceasta, a fost mult mai uşor, dar pe altă parte, şi-a avut provocările sale. Să faci Arthur 2 & 3 în acelaşi timp în care s-a făcut Arthur 1, doi ani şi jumătate... Termenul ne-a forţat să ne depăşim pe noi înşine. Am început prin dublarea echipelor şi asigurându-ne că au toată susţinerea de care aveau nevoie. Am petrecut mai mult timp cu pregătirea noilor animatori, ne-am deplasat la platou şi am reorganizat totul pentru a păstra în maniera de lucru aceleaşi principii, dar am simplificat etapele de fabricaţie cu simplul scop de a dobândi un rezultat mai bun decât în Arthur 1.
Sincer, arma mea secretă de a obţine maximul de la băieţi era să spun „ Da, dar nu e la fel de bun ca în primul film...”

Deci, procesul de creaţie a fost identic ca în cazul Arthur 1?

Am fost foarte inovatori la primul film, deci, ideea de a ne schimba metodele părea destul de înşelătoare. În plus, echipa era obişnuită să lucreze după modelul acela şi trebuia să existe continuitate vizuală între film şi continuările acestuia. Totuşi, am decis să încercăm să îmbunătăţim totul, în special software-ul, care ne-a permis să obţinem un rezultat final mai bun.


Ce aţi schimbat la personajele deja existente?

Le-am maturizat uşor, cel mai frecvent prin reducerea mărimii ochilor, dar măsura e foarte subtilă. Trebuie într-adevăr să pui unul lângă altul personajele pentru a observa diferenţa. Oricum, după ce am făcut transformările, am aruncat vechile modele.

Continuarea introduce multe personaje noi. Care dintre acestea a necesitat cea mai multă muncă?

Nu e vorba de unul singur, ci de mai multe personaje la care s-a muncit din greu. Am creat personaje pentru numai cinci secunde apariţie pe ecran. Scena e legată de Aleea Paradisului, care trebuia înţesată cu personaje, deoarece ideea era să arate ca un Las Vegas. Pe de altă parte, Selenia a dat cele mai mari dureri de cap. Trebuia să fie foarte graţioasă, feminină, dar şi realistă, şi este mult mai greu de realizat un astfel de personaj decât o caricatură.

Încă o scenă foarte creativă este cea din garajul lui Max...
Continuarea dedică o secvenţă mai lungă garajului lui Max unde se află tot felul de insectuţe, ceea ce răspunde crezului lui Luc care spune că cinci secunde pe ecran sunt foarte lungi dacă nu se petrece nimic nou. De aceea, garajul lui Max e plin de invenţii nostime.

Continuarea oferă mai multă interacţiune între scenele de animaţie şi cele live-action...
Dar, cea mai înfiorătoare secvenţă, a necesitat cam 6-8 luni de muncă pentru a fi definitivată. Este cea în care apare Maltazard levitând deasupra pământului, în cel de al treilea film, şi în care a trebuit să-l facem aproape uman şi ne-am străduit din greu să pară real.

Care este realizarea de care sunteţi mândru în acest proiect?
Faptul că am realizat două filme în doi ani şi jumătate! Şi mai general, felul în care am evoluat.

DISTRIBUŢIA

FREDDIE HIGHMORE (ARTHUR)
De la lansarea filmului „Arthur and the Minimoys”, popularitatea lui Freddie Highmore a crescut constant. După „The Good Year”, în regia lui Ridley Scott, a jucat alături de Jonathan Rhys-Meyers şi Robin Williams în „August Rush” şi a avut rolul gemenilor în „The Spiderwick Chronicles”; pe viitor, se va întoarce însă cu fiecare prilej la aventurile lui Arthur, după ce a filmat în „Arthur şi răzbunarea lui Maltazard”.

„Întotdeauna e puţintel trist când se termină filmările, după ce ai lucrat din greu săptămâni întregi alături de oameni cu care ai fost aproape. E dur să vezi că toţi cei cu care ai lucrat şi trăit alături dispar. Şi a fost o imensă plăcere să îi regăsesc în continuarea filmului, să mă alătur din nou echipei vechi, să regăsesc energia debordantă a lui Luc şi atmosfera de pe platou. Ca şi cum m-aş fi întors în timp şi cireşii ar fi fost tot înfloriţi! Nu a fost prea greu să reintru în pielea lui Arthur. Amândoi ne-am maturizat. E ca mersul pe bicicletă, de îndată ce ai învăţat odată, nu mai uiţi”

MIA FARROW (Bunica lui Arthur)

O divă a cinematografiei americane, Mia Farrow continuă să surprindă publicul. Pe lângă „Arthur and the Minimoys”, a apărut recent într-un remake al horrorului clasic „The Omen” şi în comedia „Be Kind Rewind” a lui Michel Gondry.

„Am avut un sentiment ciudat când am sosit pe platou şi am găsit căsuţa identică celei construite acum doi ani. În vreme ce pentru mine, personal, o mulţime de lucruri s-au schimbat (Mia Farrow abia s-a întors din Chad unde a desfăşurat o campanie pentru Darfur) a fost tulburător să descopăr acest colţişor de lume. Imediat m-am simţit acasă, pentru că, fără să ştie, Luc a construit o replică aproape perfectă a casei familiei mele din Connecticut. Cât despre Freddie, a fost amuzant să văd cum s-a maturizat, simultan cu personajul său. Acum doi ani, nu se mai oprea din turuit despre hamsterul pe care visa să-l aibă! De data aceasta, conversaţia lui s-a axat pe fete!” (Mia Farrow)

RONALD CRAWFORD (Archibald- bunicul lui Arthur)

Actor de teatru şi televiziune, Ronald Crawford s-a alăturat din nou echipei în „Arthur şi răzbunarea lui Maltazard”, în rolul bunicului-model: excentricul Archibald, a cărui viaţă de pensionar nu va fi niciodată liniştită.

„Nu am avut nicio reţinere să-mi reiau personajul, care îmi seamănă foarte mult. Unul dintre lucrurile care m-au surprins foarte tare când am citit scenariul a fost cât de mult trebuia să fiu eu însumi; Am doi nepoţi şi retrăiesc experienţa superbă de a creşte un copil. Vreau să spun că relaţia dintre un bunic şi un nepot sau o nepoată, atât de minunată, pot să o retrăiesc cu Freddie, care e un partener de scenă extraordinar şi deja are de două ori mai multă experienţă pe platoul de filmare decât mine.” (Ronald Crawford)

ROBERT STANTON (tatăl lui Arthur)

Un nou-venit în lumea lui Arthur, Robert Stanton îşi împarte cariera între film şi teatru. Filmografia sa recentă numără „Find Me Guilty” de Sidney Lumet, „The Quiet American” de Phillip Noyce şi „Happy Accidents” în regia lui Brad Anderson.
„Îmi amintesc ce stresat eram în prima zi de filmări. Primisem scenariul cu trei zile mai devreme şi abia îmi citisem replicile.Am văzut un cameraman că-mi face semn cu mâna şi mi-am dat seama că voi avea susţinere deplină din partea echipei. Eram doar în aceeaşi barcă. Căldura lor îmi amintea de o companie de teatru. Înseamnă mult pentru un actor, la fel de mult ca şi prezenţa lui Luc Besson în spatele camerei.” (Robert Stanton).

PENNY BALFOUR (mama lui ARTHUR)

Binecunoscută fanilor serialelor 24, Law & Order, NYPD Blue, Penny Balfour dobedeşte că poate fi o actriţă de comedie delicioasă.

„Mi-a făcut plăcere să interpretez o mămică neconvenţională. Este o persoană cu inimă bună, dar e ciudată; nu e foarte sigură ce înseamnă să fi o mamă bună, dar se străduieşte, învaţă. Personal, m-am simţit la fel faţă de Freddie Highmore. E inteligent şi are carismă. Şi nu mă aşteptam să fie atât de ataşat de echipă. Atmosfera prietenească de pe platou mi-a dat încredere, fiind atât de obişnuită cu munca în televiziune, unde apari pe platou şi te simţi pierdută, echipa fiind deja formată.” (Penny Balfour)


Niciun comentariu: