joi, 10 septembrie 2009

Zilele filmului mexican

Ciclul FILMUL MEXICAN ŞI LITERATURĂ
Cinci cărţi, cinci ecranizări

Filmele sunt în spaniola, cu subtitrare în limba engleză. Intrarea este liberă.

Joi, 17 septembrie, ora 16:00
PEDRO PÁRAMO
, de Juan Rulfo, regia: Carlos Velo, 1967, 110 minute, distributie: Ignacio López Tarso, Fulgor Sedano, Pilar Pellicer şi Julissa.



Juan Preciado îi promite mamei sale, aflată pe patul de moarte, să meargă la Comala, în căutarea tatălui său, pentru a-şi cere drepturile. În realitate, Juan nu are de gând să îndeplinească promisiunea făcută mamei sale, dar „visează cu ochii deschişi” şi îşi face din Pedro Páramo o iluzie şi o speranţă. Decide, astfel, să plece din Sayula, satul său, către Comala, pentru a-şi îndeplini promisiunea şi a-i cere tatălui său drepturile, pentru a-l face să „plătească scump” faptul că îi lăsase uitării.

Vineri, 18 septembrie, ora 16:00
TRANDAFIRUL ALB
, de Bruno Traven, regia: Roberto Gavaldon, 1961, 135 de minute, genul: dramă, distribuţie: Ignacio López Tarso, Christiane Martel, Reinhold Olszewski şi Rita Macedo.
Trandafirul Alb este o lucrare deosebită care scoate în evidenţă calităţile cinematografice ale ilustrului Gabriel Figueroa. Filmul a fost terminat în 1961, dar nu a văzut lumina ecranului timp de unsprezece ani datorita naturii sale predominant politice. Mexicul suferea efectele salturilor succesive ale economiei petroliere din anii '60, motiv pentru care realizarea unui film pe această temă era o problemă delicată. A fost deseori greşit etichetat ca fiind antiamerican: nu este. Filmul se poziţionează, totuşi, împotriva naturii abuzive a corporaţiilor petroliere, un fapt acut care are o mare importanţă în zilele noastre.

Luni, 21 septembrie, ora 16:00
ZIDARII
, de Vicente Leñero, regia: Jorge Fons, 1976, genul: dramă, durata: 122 de minute, distribuţie: Ignacio López Tarso, Katy Jurado, Jaime Fernández şi Salvador Sánchez.
Povestea începe cu ancheta crimei comise asupra paznicului de noapte (Ignacio Lopez Tarso). Pe parcursul acestei anchete, spectatorul intră într-un ambient tensionat, surprinde corupţia, furturile, faptele de infidelitate, invidia şi relele tratamente la care sunt supuşi muncitorii de către supraveghetori. În film apar numeroşi mari actori mexicani. Se pune accentul pe limbajul colocvial, dar scopul real este acela de a surprinde cât mai exact situaţia în care trăiau oamenii în acea perioadă. Poliţia nu reuşeşte să pună mâna pe adevăratul asasin, iar spectatorul trebuie să-şi folosească propriile indicii şi imaginaţia pentru a recunoaşte vinovatul, motiv pentru care filmul este încărcat în oarecare măsura de mister.

Marţi, 22 septembrie, ora 15:30
DOÑA BÁRBARA
, de Rómulo Gallegos, regia: Fernando de Fuentes, 1943, durata: 138 de minute, genul: dramă romantică, distribuţie: María Félix, Julián Soler, María Elena Marqués şi Andrés Soler.

După ce studiase dreptul în Caracas, Santos Luzardo se întoarce să aibă grijă de ferma lui din Altamira, în câmpia venezueleană dominată de doña Bárbara. Femeia i-a supus pe ţăranii din regiune printr-un amestec de viclenie, cu duritate şi vrăjitorie. Întâlnirea dintre Santos şi doña Bárbara face ca „devoratoarea” să se îndrăgostească de tânăr şi să încerce să-l facă al ei cu orice preţ.

Marţi, 22 septembrie, ora 20:00
CAMERA ALBASTRĂ
, de Walter Doehner, regia: Walter Doehner, 2003, durata: 135 de minute, genul: drama, distribuţie: Elena Anaya, Patricia Llaca, Juan Manuel Bernal şi Damián Alcázar.

Toño şi soţia sa, Ana, decid să se întoarcă în satul părinţilor lui Toño după o lungă şedere în Ciudad de Mexico. Dar lucrurile se complică încetul cu încetul, odată cu reîntâlnirea dintre Toño şi Andrea, o prietenă din vremea liceului. Se dezlănţuie dorinţele pe care cei doi şi le-au reprimat în adolescenţă. Pasiunea dintre cei doi îi face pe aceştia să ajungă la momente neexplorate şi asta în timp ce, în sat, zvonurile nu se lasă aşteptate.

Niciun comentariu: